tisdag 22 januari 2019

Gudskelov för skidsport på TV


Nu har vi verkligen vinter här, det har varit riktigt kallt i några dygn -24 grader som lägst och det är inte någon drömtemperatur direkt. Under helgen var det de lägsta temperaturerna hittills i vinter  och det lockar inte till något uteliv. I lördags tog jag mej en sparktur, rejält påklädd men frös ändå så det var skönt att komma in, tända ljus, fixa lite kaffe och lägga en pläd över axlarna och ner fåtöljen med skidåkning som underhållning. Vad ska man göra, jag vill inte åka iväg någonstans och jag kan inte begära att andra ska ut i kylan för att komma hit till mej, nej man får underhålla sej själv så gott det går.

I går blev det mildare och då kom snön, i stort sett hela dagen singlade flingor ner och det har fortsatt i natt så nu ä det dags att invänta snöröjaren för nu blir det nog snart problem att komma ut till stora vägen men än är det ingen fara, jag har allt jag behöver härhemma och när det är min tur kommer snön att tas bort tack vare Westlunds som sköter snöröjningen så bra.

När jag tittar ut genom fönstret ser jag att det är ett rikt fågelliv vid matbordet, otroligt många domherrar med fruar, och andra arter är här och äter så nu är det säkert dags för påfyllning och det är trevligt med någon form av liv utanför väggen.

Jag har planterat om växterna som jag har fått i julgrupper och samtidigt fick blommorna i köket nu jord, kanske är det i tidigaste laget men vi får se hur det går, i fjol fick växterna bara en toppdressing om ens det för då var jag nyopererad och det va lite bökigt.

Jag har lite funderingar på att jag ska locka ur ljus och ljusslinga från utegranen nu när det är lite mildare  jag behöver starta tvättmaskinen och så har jag lite att stryka sånt kan jag göra, jag är så dum att när det blir bortåt -20 grader vill jag inte belasta strömmen mer än nödvändigt för jag vill inte vara med och bidra till att det blir strömavbrott och jag vill inte att snötunga träd lägger sej på ledningarna, tänker jag fel eller.....

I alla fall så kommer vovven Bosse Sigfridson hit i morgon bitti, det ska bli trevligt att det kommer någon hit även om han helst ligger och vilar men som en Jack Russel kan han explodera ibland.

Ha det bra och kör försiktigt ni som är ute på vägarna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar