fredag 21 december 2018

Snart är julen här


I dag har jag varit och handlat det sista inför julen och nu står rulladen på spisen och puttrar och kokar, i morgon ska skinkan griljeras och sillen läggas in och helt plötsligt är det klart för julfirande. Det var så lugnt i affärerna nu på förmiddagen, inga köer förutom vid bankomaten, där träffade jag på vänner så man blir stående och pratar en stund och önskar alla en fin helg.

Eilert har varit hit i går och skottat väg till soptunnan och fågelmatningen samt fixat foten på julgranen så nu ska den bli klädd med sina gamla kulor, glitter och karameller en ny belysning fick den förra året, jag tycker om att plocka i de saker som vi använt i granen i många, många år och vissa saker påminner om hur det var när vi köpte vissa dekorationer, karameller i silkespapper som vi gjorde när Lotta var barn hänger vi upp och gläds åt att de finns kvar. Jag påminner mej själv när jag var ett litet barn och det var julgransdans på Herrgården, alla var med och det var långdans och kalas och smällkarameller, dessa minnen kommer ofta till mej och jag kan känna en stor lycka att ha fått vara med om detta och trots att jag inte var så gammal har jag bara fina minnen från den tiden, det var bara glädje och solsken, det fanns alltid en famn att krypa upp i hos någon av grannarna, det var inga förbjudna områden utan jag som minst fick vara med överallt, nu ska jag sluta tänka tillbaka för snart kommer en tår trillandes.

Nu går jag och klär granen, ha en riktigt fin helg och så skickar jag julhälsningar till er närmare julafton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar