fredag 7 december 2018

Fredag morgon


Så trevligt att vakna upp till en snövit fredag, nu är det så vackert både på marken och i träden av snön, man får julkänsla även om det kanske varar bara under förmiddagen.

I går var det 11-kaffe på församlingshemmet, det var många mammor som kom med sina små, tomte- och pepparkaksklädda små barn och lucior det värmer i hjärtat att vi får vara med om detta fina, jag kan inte förstå att det finns folk som vill ta bort dessa traditioner, de som inte gillar luciafirande och även skolavslutning i kyrkan måste ju inte delta i dessa arrangemang men vi som tycker att det är fint med traditioner kan väl få behålla dem. Förtäringen i går var kaffe och skinksmörgås, lussekatter och pepparkakor och byte av julklappar, det är så trevligt med dessa torsdagar. Lotteriförsäljning var det också och jag skrev Lottas namn på några lotter och så kul, hon vann en hembroderad julduk och den är så välgjord och fin, sånt gillar jag.

Jag har bakat under veckan både lussekatter, lite kakor och nattlimpor och jag tror att jag ska försöka göra lite mer matbröd idag men innan dess ska jag till lantgården och hämta en kartong med köttfärs, det är fint när man vet var köttet kommer ifrån, djuren har kanske gått och betat utanför mitt hus, då kan man känna sej trygg. Jag hörde på radion igår att det finns salmonella som kommer från irländska djurbesättningar och det var något som hände mej för 7 år sedan, jag blev sjuk och hamnade på sjukhus men infektioner och blodförgiftning och däribland en salmonellabakterie från en djurbesättning på Irland. Man ska nog vara noggrann med kött och kyckling och kolla upp var de kommer ifrån för det är inte så trevligt att bli anmäld till Smittskyddet i Värmland och att lämna ett antal prover innan man är smittfri.

Åke Pettergård var hos mej i går eftermiddag, vi tog rätt på älgkött, rensade bort några strån, fixade till stekar och biffar och malde köttfärs, Åke satt bredvid och tiggde och det slank väl ner en smula ibland, jag tycker om att pyssla lite med att fixa till mat, göra korvar och inläggningar.

Åke är lätt att ha, inget pip eller gnäll, han försvinner gärna inomhus med ett hudben, frusen är han så det är inget onödigt rastande, han var här i 6 timmar igår och han visade inget intresse av att vilja gå ut på hela eftermiddagen, det är skrynkelfisen det.

En vacker blombukett fick jag i går kväll och på söndag är jag bjudet till Pilgrimen på julbord, tack snälla ni för att ni är så snälla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar